כל המידע על קנסות ועבירות תעבורה

לפרטים ומידע נוסף

מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם

תוכן עניינים

ההתנהגות הקלוקלת בכבישים של רבים מנהגי ישראל, כבר הפכה למכת מדינה ולצד הקטל בדרכים וריבוי התאונות, היא מביאה, שתי מגמות נוספות: הראשונה, עבירות תנועה נהפכו לעבירות הפליליות הנפוצות ביותר. השנייה, בשל הצורך למגר את התופעה, הן אכיפת המשטרה מתגברת והן הנטייה של בתי המשפט להחמיר בעבירות אלו.

ויחד עם זאת, חשוב להזכיר, כי אין כל העבירות שוות ואין כל העונשים בגינם שווים. יש עבירות שהחוק מגדיר כ"קלות" יותר, למשל, שימוש בטלפון נייד ברכב ללא דיבורית, אי חגירת חגורות בטיחות ועוד, וישנן עבירות כבדות וקשות יותר, כמו למשל חציית קו הפרדה רצוף, נהיגה בשכרות ועוד. בתוך כך, חשוב לציין כי גם לעבירות קלות, לכאורה, תיוחס חומרה, במידה והן יגרמו לתאונת דרכים או חלילה לפגיעה בחיי אדם.

לעשות סדר בשיטת הניקוד, הקנסות ועבירות התנועה

העולם של קנסות ועבירות תנועה, הניקוד המשמעותי בגינן, שבו נעסוק בהמשך ואפילו זימון למשפט וחקירה – מורכבים ורחבים מאוד. מומלץ להיכנס למקורות מידע מתמחים וללמוד עוד אודות הנושא, למשל שיטת הניקוד לעבירות תנועה וזוויות נוספות, הקשורות לעבירות התנועה.

באופן כללי, ניתן לומר, כי תחום הענישה על עבירות תנועה מציג מנעד רחב מאוד. מן הצד הפשוט יותר: קנסות ורישום נקודות לחובת הנהג, מן הצד השני ניתן למצוא גם שלילת רישיון, החרמת רכבים, עבודות לתועלת הציבור, מאסר על תנאי ומאסר בפועל ועוד.

ככלל, הסיווג של עבירות תעבורה בישראל מתחלק ל-2 סוגים עיקריים: הראשון הוא 'עבירה' מסוג ברירית משפט', הניתנות בדרך כלל לעבירות קלות יותר ובהן, במידה והנהג מודה באשמה, הוא משלם קנס ומקבל את הנקודות שנצברות. הוא גם יכול לכפור באשמה ולבקש מיוזמתו להישפט.

הסוג השני הוא 'עבירה מסוג הזמנה לדין' והן מתרחשות לרוב בעבירות חמורות יותר.  במקרה זה, אין לנהג ברירה והוא חייב להתייצב למשפט, בבית המשפט לתעבורה. בוודאי בסוג זה של עבירה, אך גם בעבירות של קנס עם ניקוד גבוה, שיש להם השפעה על אפשרות פסילת רישיון, מומלץ לקבל ייצוג משפטי, שיוכל לסייע לנהג.

שיטת הענישה באמצעות הנקודות

הענישה בנקודות, היא העונש שיותר מפחיד את נהגי ישראל, שרבים מהם לעיתים מוכנים אפילו לשלם קנס גבוה יותר, במקביל להפחתה בכמות הנקודות על ידי התביעה המשטרתית. השיטה עצמה נועדה כדי להרתיע ולהחמיר עם נהגים עבריינים שבאופן שיטתי ורצוף, עוברים עבירות תנועה.

לפיכך, הנקודות עצמן, בעקבות עבירות שונות, הולכות ומצטברות במשרד התחבורה ונמחקות רק לאחר 24 חודשים (יש מקרים בהם תקופה זו מוארכת).  ככל שכמות הנקודות הולכת וגדלה, הענישה יכולה להיות חמורה ואפילו, להגיע לכדי זימון לקורס נהיגה מונעת ואף לשלילת רישיון.

כך למשל, נהג שצבר 12 נקודות (גם על עבירות שונות) בתוך 24 חודשים, יוזמן לקורס נהיגה מונעת, כאשר צבירה של 36 נקודות בתוך 24 חודשים, תביא לשלילת רישיון ועוד סנקציות אחרות.

קנסות על עבירות תעבורה שונות

לצד הנקודות, ישנן כמובן הקנסות הכספיים. גם הקנסות נקבעים לפי חומרת העבירה וניתן לברר אותם באתרים ייעודיים.  דוגמאות למנעד הקנסות, למשל בעבירות המוגדרות קלות: אי חגירת חגורת בטיחות – 250 ש"ח (וגם 6 נקודות). לעומת זאת, שימוש בטלפון נייד ברכב ללא דיבורית – קנס של 10,00 ש"ח (8 נקודות).

כאמור, בעת ביצוע עבירות תנועה עם נקודות, שיכולות להיות להן השפעה על אפשרות פסילת רישיון הנהג ובוודאי בעבירות חמורות, המביאות לכדי זימון לדין, יש מקום לשכירת ייעוץ משפטי מומחה לדיני תעבורה. לעורכי דין כאלו, שפה משותפת ויכולת ניהול מו"מ עם התביעה, שיכולים להקל על העונש הצפוי.

ייצוג משפטי

לפרטים ומידע נוסף

מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם